front-start
Co można jeść w Polsce w ramach prewencji i terapii chorób układu krążenia PDF Email
Instytut Żywności i Żywienia, Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowo Zależnych 
Dieta zgodna z zasadami prawidłowego żywienia jest nieodzowną metodą profilaktyki i leczenia chorób układu krążenia powstających na podłożu miażdżycy. Należą do nich w szczególności choroba niedokrwienna serca, udar mózgu i miażdżyca tętnic kończyn dolnych. Zmiany w sposobie żywienia normalizują czynniki ryzyka miażdżycy, takie jak podwyższone stężenie cholesterolu i glukozy w surowicy, wysokie ciśnienie krwi oraz nieprawidłowa masa ciała.

Do najważniejszych składników pokarmowych, które należy brać pod uwagę w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych, należy tłuszcz oraz warzywa, owoce, produkty zbożowe i strączkowe. W niektórych schorzeniach ograniczenia wymaga spożycie soli i alkoholu. Ponadto istotne znaczenie mogą mieć składniki dodatkowe, takie jak oleje rybne oraz sterole i stanole.

Badania naukowe dowiodły, iż ograniczenie spożycia kwasów tłuszczowych nasyconych poniżej 10% kaloryczności diety i cholesterolu pokarmowego poniżej 300 mg dziennie zmniejsza występowanie chorób sercowo-naczyniowych.
W nasycone kwasy tłuszczowe obfitują w szczególności następujące produkty spożywcze: masło, tłuszcz wieprzowy (słonina, boczek, smalec), śmietana, tłuste mięsa i wędliny, tłuste sery.
Kwasy tłuszczowe nasycone działają promiażdżycowo, głównie poprzez podwyższenie cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL w surowicy. Ponadto działają prozakrzepowo, prozapalnie. Z kolei nienasycone kwasy tłuszczowe, jeżeli zastąpi się nimi kwasy tłuszczowe nasycone, wykazują działanie przeciwmiażdżycowe. Źródłem tych kwasów są oleje roślinne i tłuste ryby. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego należy zastępować olejami roślinnymi takimi jak rzepakowy, oliwkowy, słonecznikowy, sojowy, kukurydziany. Ponadto wybierać należy chude mięso i wędliny, drób bez skóry oraz chude produkty mleczne (mleko, jogurt, kefir – 0% lub 0,5% tłuszczu).
  Bogatym źródłem cholesterolu pokarmowego są podroby i wędliny podrobowe, jaja i tłuste produkty pochodzenia zwierzęcego (masło, śmietana, tłuste sery, tłuszcz wieprzowy, tłuste mięsa i wędliny). Warzywa, owoce, produkty zbożowe i strączkowe są dobrym źródłem błonnika, witamin i składników mineralnych a także flawonoidów. Dziennie należy spożywać od 400 do 1000 g warzyw i owoców. Preferowane jest pieczywo ciemne oraz wzbogacone w ziarna zbóż. Błonnik pokarmowy, głównie jego frakcja nierozpuszczalna, poprawia perystaltykę jelit i działa przeciw zaparciom. Z kolei frakcja rozpuszczalna błonnika działa redukująco na stężenie cholesterolu, glukozy i ciśnienie krwi.

Spośród witamin istotnych w profilaktyce i leczeniu chorób sercowo-naczyniowych wymienić należy witaminy antyoksydacyjne, do których należy witamina E (alfa tokoferol), prowitamina A (betakaroten) i witamina C (kwas askorbinowy). Głównym źródłem tych witamin powinny być produkty naturalne (owoce, warzywa, oleje roślinne), gdyż jak wynika z ostatnich badań klinicznych, suplementacja witaminowa z zastosowaniem dużych dawek tych witamin nie wpływa redukująco na występowanie incydentów sercowo-naczyniowych.

Drugą grupą witamin istotnych w chorobach sercowo-naczyniowych są witaminy biorące udział w metabolizmie homocysteiny, która uznana została za niezależny czynnik tych chorób. Do tych witamin należy kwas foliowy, witamina B6 i witamina B12. Ich niedobór może być przyczyną podwyższonego stężenia homocysteiny. Źródłem tych witamin powinny być produkty naturalne (chude mięso, warzywa liściaste, kapustne), a w niektórych przypadkach suplementacja.


header
zdrowe serce!
fionna, 03 grudzień 2007
U mnie w domu sporo sie zwraca uwagi na profilaktyke chorob serca. Trudno przestrzegac wszystkich tych wskazan (niestety!!), ale staramy sie wlaczac do diety jak najwiecej ryb morskich, nie smazyc w glebokim oleju, gotowac warzywa na parze etc. Poza tym pieczywo smarujemy flora zolta, podobno swietnie dziala na nasze naczynia krwionosne. No i cala rodzinka chodzimy co tydzien na basen :)


Wpisz powyższe znaki


busy
 
logo_ik_podstawowe_cmyk