front-start
Dieta śródziemnomorska obniża umieralność z powodu choroby wieńcowej PDF Email
I Katedra i Klinika Kardiologii Akademii Medycznej w Warszawie. Kierownik Kliniki: prof. dr hab. Grzegorz Opolski 
Jako dietę śródziemnomorską określa się zwyczajowo dietę obserwowaną w krajach europejskich leżących w basenie Morza Śródziemnego (Grecja, Włochy, Hiszpania, Francja itd.) szczególnie w latach 50. i 60. naszego stulecia, skąd pochodzą pierwsze doniesienia o jej prozdrowotnym działaniu. Są to zatem czasy po kryzysie II wojny światowej, a przed pojawieniem się „fast-foodów”.

Ideę diety śródziemnomorskiej dobrze obrazuje tzw. piramida żywieniowa Willeta. Jej podstawę stanowią pełnoziarniste produkty zbożowe (chleb, ryż), kolejny poziom stanowią owoce, warzywa, oliwa z oliwek oraz nabiał pod postacią jogurtów i serów. Wszystkie te produkty powinny znaleźć się w codziennej diecie. Kilka razy na tydzień należy spożywać ryby, drób, oliwki, orzechy oraz jadalne nasiona roślin strączkowych (np. groch). Stanowczo rzadziej, bo 1-3 razy na tydzień można raczyć się ziemniakami, jajkami lub słodyczami, a zaledwie parę razy w miesiącu sięgać po czerwone mięso. Równie ważne jest spożywanie dużych ilości wody oraz zastępowanie soli ziołami pod postacią oregano, bazylii lub tymianku. Pozytywny wpływ na organizm ma również spożywanie umiarkowanych ilości czerwonego wina (tzn. 1 kieliszek/dzień).

W wielu krajach śródziemnomorskich, mimo że poziom opieki zdrowotnej jest nie lepszy, a czasami gorszy od obserwowanego w Europie Północnej, a palenie papierosów jest plagą m.in. we Włoszech średnia długość życia należy do najdłuższych na świecie. Dla porównania umieralność z przyczyn sercowo-naczyniowych w Wielkiej Brytanii
  przekracza 270/100 000 osób, a w Grecji czy we Włoszech zawiera się w przedziale 50-100/100 000 osób. Odpowiedzi na pytanie dlaczego tak się dzieje, należy szukać,  analizując prozdrowotny wpływ diety śródziemnomorskiej.

Rozbijając składniki diety śródziemnomorskiej na czynniki pierwsze, okazuje się, że zawiera ona mało nasyconych, a dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (tzw. MUFA, ang. monounsaturated fatty acids) pochodzących z oliwy z oliwek oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-3 pochodzących z olejów rybich (tzw. PUFA, ang. poliunsaturated fatty acids). Dodatkowo zawiera ona dużo cukrów złożonych, w które obfituje zielenina oraz błonnika zawartego w owocach i warzywach.

Dzięki dużej zawartości warzyw, owoców, produktów zbożowych oraz oleju z oliwek, a także niewielkich ilości spożywanego wina dieta śródziemnomorska jest bogata w beta-karoten, witaminę C i E, polifenole i inne przeciwutleniacze oraz wiele innych ważnych mikroelementów.

Na czym polega prozdrowotne działanie tej diety?
Dieta śródziemnomorska obniża o 50% lub nawet więcej częstość występowania zgonów sercowo-naczyniowych, zawałów mięśnia sercowego oraz śmiertelności ogólnej u osób z chorobą wieńcową.

header


Wpisz powyższe znaki


busy
 
logo_ik_podstawowe_cmyk