front-start


hdr-kardio-5

Co trzecia osoba dorosła w Polsce ma nadciśnienie tętnicze, tj. ciśnienie równe lub większe od 140/90 mm Hg. Przez długi czas może ono podstępnie i bez uchwytnych dolegliwości uszkadzać układ krążenia. Jeżeli masz nadciśnienie, postaraj się schudnąć, ogranicz spożycie soli kuchennej i większych ilości alkoholu. Bądź pod opieką lekarza. W wypadku, gdy potrzebne będą leki, bierz je regularnie zgodnie z zaleceniami lekarza.
Wszystko, co powinienieś wiedzieś o nadciśnieniu tętniczym
(oprac. prof. dr hab. med. Zbigniew Gaciong)
  • Od czego zależy wysokość ciśnienia tętniczego?
  • Kiedy rozpoznaje się nadciśnienie tętnicze?
  • Jaka jest przyczyna nadciśnienia tętniczego?
  • Czym grozi nadciśnienie tętnicze?
  • Jakie są korzyści z leczenia nadciśnienia tętniczego?
  • Czy należy leczyć nadciśnienie tętnicze, jeśli nie ma żadnych dolegliwości?
  • Czy wzrost wartości tylko ciśnienia skurczowego jest groźny?
  • Na czym polega leczenie nadciśnienia tętniczego?
  • Czy istnieje najlepszy lek obniżający ciśnienie tętnicze?
  • Czy leczenie nadciśnienia tętniczego może mi zaszkodzić?
  • Ile powinno wynosić moje ciśnienie tętnicze?
arr-red-smzobacz nasz poradnik
hdr-more-a
lek. Łukasz A. Małek 
I Katedra i Klinika Kardiologii Akademii Medycznej w Warszawie. Kierownik Kliniki: prof. dr hab. Grzegorz Opolski
Według Światowej Organizacji Zdrowia około 600 milionów ludzi obciążonych jest nadciśnieniem tętniczym. Jedynie u połowy z nich postawiono rozpoznanie nadciśnienia, tylko 20% jest leczonych, a prawidłową kontrolę ciśnienia uzyskuje się u około 12% chorych.
prof. dr hab. Stefan Rywik  
Instytut Kardiologii w Warszawie 
Funkcjonowanie tkanek i narządów organizmu uwarunkowane jest stałym dowozem substancji odżywczych i tlenu, i odbieraniem z nich substancji toksycznych wytwarzanych przez metabolizm. Nośnikiem tych substancji jest krew, która krąży w układzie krwionośnym.
lek. Łukasz A. Małek 
I Katedra i Klinika Kardiologii Akademii Medycznej w Warszawie. Kierownik Kliniki: prof. dr hab. Grzegorz Opolski
W praktyce ideę diety śródziemnomorskiej dobrze obrazuje tzw. piramida żywieniowa Willeta. Jej podstawę stanowią pełnoziarniste produkty zbożowe (chleb, ryż), kolejny poziom stanowią owoce, warzywa, oliwa z oliwek oraz nabiał pod postacią jogurtów i serów.