front-start
hdr-menu-nch-2







Robiąc zakupy, należy starannie czytać informacje na etykietkach podające wartość energetyczną i zawartość podstawowych składników odżywczych, w tym zawartość tłuszczu w kupowanym produkcie.

menu-2
Należy wybierać
  • chude wędliny, najlepiej drobiowe lub wołowe,
  • chude mięso wołowe, cielęcinę, drób,
  • ryby (dla osób o prawidłowym ciężarze ciała mogą być tłuste ryby),
  • mleko, jogurty i twarogi o niskiej zawartości tłuszczu,
  • wszelkiego rodzaju warzywa świeże i mrożone oraz owoce,
  • soki naturalne niesłodzone.
Należy unikać
  • tłustych wędlin i wyrobów wędliniarskich,
  • pełnotłustych żółtych i białych serów,
  • pełnotłustego mleka,
  • masła,
  • ciast, czekolady, kremów, lodów i chipsów, w nich bowiem znajduje się też dużo tłuszczów.
Przy przygotowywaniu posiłków
  • albo nie smarować pieczywa (zaoszczędzi się kalorie), albo używać do tego celu margaryn miękkich, produkowanych na bazie tłuszczów roślinnych,
  • usuwać widoczny tłuszcz z mięsa,
  • drób jeść bez skóry,
  • unikać smażenia, piec mięso na grillu lub w folii,
  • do potraw gotowanych lub duszonych wymagających dodatku tłuszczu stosować minimalne ilości oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek,
  • ilość sodu występująca naturalnie w produktach wystarcza do pokrycia naszego zapotrzebowania na ten składnik, należy więc używać soli bardzo oszczędnie.
Przy gotowaniu zup
  • gotować zupy na wywarach z warzyw lub warzyw i mięsa, nie używać wywaru z kości,
  • śmietanę zastępować mlekiem lub jogurtem odtłuszczonym,
  • wykluczyć dodatek wszelkiego rodzaju tłuszczów zwierzęcych oraz zasmażek.