front-start
hdr-menu-ncis






  produkty zalecane  produkty do spożywania w umiarkowanych ilościach produkty przeciwwskazane
produkty
zbożowe
Pieczywo pszenne  o niskiej zawartości sodu, czerstwe.
Mąka pszenna, drobne kasze: manna, kukurydziana, krakowska, jęczmienna łamana, gryczana łamana, ryż, płatki owsiane.
Inne pieczywo o niskiej zawartości sodu.
Mąka krupczatka, mąka sojowa, drobne makarony oraz pozostałe kasze przecierane.

Rogaliki francuskie (croissant).
Pieczywo razowe, mocno solone, pieczywo cukiernicze z dodatkiem proszku do pieczenia.
Grube nieprzecierane kasze, grube makarony, płatki kukurydziane, większe ilości produktów z mąki razowej.
nabiał  Mleko chude. Sery chude np. chudy twaróg. Jogurt chudy. Kefir chudy. Białka jaj.
Serki twarogowe  półtłuste.
Jaja całe na miękko, w koszulkach 2-3 sztuki w tygodniu.
Sery żółte i topione, tłuste twarogi, mleko skondensowane
Jaja na twardo.
zupy Zupy warzywne. Chude wywary mięsne.    Zupy zagęszczone.
Zupy zaprawiane śmietaną.

ryby Ryby chude: dorsz, kergulena, płastuga, morszczuk, mintaj.
Ryby smażone na właściwym oleju.
Tłuste ryby: węgorz, łosoś, makrela.
 mięso Indyki, kurczaki. Cielęcina. Króliki. Dziczyzna. Chuda wołowina.
Do kanapek chude gotowane lub pieczone mięso (cielęcina, wołowina, indyk), galaretka z kurcząt.

Jagnięcina, chuda wieprzowina (polędwica, schab).
Mięso z widocznym tłuszczem. Kaczki. Gęsi. Kiełbasy. Salami. Pasztety mięsne i inne.
Wędliny wszystkie.
 tłuszcze   Oleje zawierające kwasy wielonienasycone np. słonecznikowy, kukurydziany, sojowy. Oleje zawierające kwasy jednonienasycone np. rzepakowy i oliwa z oliwek. Margaryny miękkie z tych olejów. Margaryny o zmniejszonej zawartości tłuszczu.
Masło. Smalec. Słonina. Łój. Tłuszcz spod pieczeni. Margaryny twarde. Olej palmowy.
owoce, warzywa  Warzywa świeże i mrożone (poza wymienionymi obok).
Owoce świeże i suszone.
Owoce konserwowane (niesłodzone).
Przy dobrej tolerancji: brokuły, bakłażany, cukinia, kabaczek, kalafior, młoda kalarepka, kapusta włoska, fasolka szparagowa oraz w małych ilościach strączkowe.
Warzywa kiszone,  solone i konserwowane.
Potrawy warzywne odgrzewane, smażone lub pieczone z tłuszczem.
Słodkie przetwory owocowe.
słodycze   Miód, cukier, niskosłodzone dżemy ( w ograniczonych ilościach). Czekolada, czekoladki, chałwa, ciasta i ciasteczka przemysłowo wytwarzane z dodatkiem proszku do pieczenia.
napoje
Herbatki ziołowe, owocowe, soki warzywne, woda mineralna niegazowana niskosodowa (do 100mg sodu na litr),  kawa zbożowa, słaba herbata, słaba kawa naturalna.
  Mocna kawa, mocna herbata, mocne kakao, napoje alkoholowe,
Napoje gazowane.
przyprawy
Przyprawy łagodne w smaku: wanilia, cynamon, szafran, goździki, sok z cytryny, nasiona kminku, czarnuszki, liście pietruszki, selera, lubczyku, estragonu, szałwii, majeranku, lebiodki.
Niewielkie ilości cebuli, ziela angielskiego, liści laurowych, czosnku.
Sól, pieprz naturalny, ocet , musztarda, keczup, gorczyca, ostra papryka, magii, kostki rosołowe, sos sojowy, zupy w proszku, wszystkie marynaty.