front-start
hdr-menu-nch-2






  produkty zalecane  produkty do spożywania w umiarkowanych ilościach produkty przeciwwskazane
produkty
zbożowe
Pieczywo z pełnego ziarna. Maca. Owsianka. Ryż. Makaron.
Płatki kukurydziane.
Muesli. Kasze gruboziarniste
  Rogaliki francuskie
( croissant)

nabiał  Mleko chude. Sery chude np. chudy twaróg. Jogurt chudy. Kefir chudy. Białko jajek.
Mleko półtłuste. Sery: Brie, Camembert, Edamski, Gouda. Jogurt niskotłuszczowy.
Dwa całe jaja na tydzień.
Pełne mleko. Śmietana. Mleko skondensowane. Zabielacze do kawy. Sery pełnotłuste.
Jogurt pełnotłusty.
zupy Zupy warzywne. Chude wywary mięsne.    Zupy zagęszczone.
Zupy zaprawiane śmietaną.

ryby Ryby (z rusztu, gotowane, wędzone). Unikać skóry.
Ryby smażone na właściwym oleju.
Ikra. Ryby smażone na nieznanym oleju lub tłuszczu.
skorupiaki   Ostrygi Małże, homary.  Krewetki, kalmary.
 mięso Indyk. Kurczak. Cielęcina. Królik. Dziczyzna.  
Bardzo chuda wołowina. Jagnięta (1 lub 2 razy w tygodniu). Szynka. Bekon. Kiełbasa z cielęciny lub kurczaka. Wątroba 2 razy w miesiącu.
Mięso z widocznym tłuszczem. Kaczki. Gęsi. Kiełbasy. Salami. Pasztety mięsne i inne.
 tłuszcze   Oleje zawierające kwasy wielonienasycone np. słonecznikowy, kukurydziany, sojowy. Oleje zawierające kwasy jednonienasycone np. rzepakowy i oliwa z oliwek. Margaryny miękkie z tych olejów. Margaryny o zmniejszonej zawartości tłuszczu.
Masło. Smalec. Słonina. Łój. Tłuszcz spod pieczeni. Margaryny twarde. Olej palmowy.
owoce, warzywa  Warzywa świeże i mrożone, zwłaszcza strączkowe: fasola, groch, soczewica. Kukurydza. Ziemniaki. Owoce świeże i suszone. Owoce konserwowane (niesłodzone). Ziemniaki lub frytki smażone na dozwolonym oleju.
Ziemniaki pieczone, frytki, warzywa lub ryż smażone na niewłaściwym tłuszczu. Warzywa solone i konserwowane . Chipsy.
desery Sorbety. Galaretki. Bezy. Budynie na mleku chudym. Sałatki owocowe.
  Lody. kremy. Budynie na pełnym mleku. Sosy na śmietanie lub maśle.
 wypieki   Ciasta i ciasteczka przygotowane na tłuszczach dozwolonych.
Torty. Przemysłowe wyroby cukiernicze (np. pączki, ciastka, paszteciki, babeczki).
wyroby cukiernicze
Marmoladki.

Marcepany. Chałwa.
Czekolada. Toffi. Karmelki. Batony.
orzechy Włoskie. Migdały. Kasztany.
Laskowe, ziemne, pistacjowe i brazylijskie.    Orzechy kokosowe. Orzechy solone.
napoje
Kawa filtrowana lub instant. Herbata. Woda. Napoje niskokaloryczne, bezalkoholowe.
Alkohol. Niskotłuszczowe napoje czekoladowe. Czekolada. Kawa ze śmietanką. Gotowana kawa. Słodzone napoje gazowane. Alkohol w większych ilościach
sosy, przyprawy
Pieprz. Musztarda. Zioła. Przyprawy korzenne.
Sosy sałatkowe niskotłuszczowe.
Majonezy. Sól dodana. Sosy i kremy sałatkowe. Sosy do mięsa i ryb zawierające tłuszcz.
źródło: Pyörala K., De Backer G., Graham I. i wsp.; Prevention of coronary heart disease in clinical practice. Eur.Heart J., 1994,15,1300-31