front-start
Na temat edukacyjnej kampanii społecznej rozmawiamy z prof. dr hab. med. Wojciechem Drygasem PDF Email

Marta Ciosmak: Proszę powiedzieć, co jest głównym celem kampanii „Pamiętaj o sercu”. Jak będzie wyglądała ta kampania w 2005 roku?

Prof. dr hab. med. Wojciech Drygas, Instutut Kardiologii w Warszawie, Dyrektor Programu CINDI Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce: Od początku przyszłego roku zaczniemy pokazywać nowe programy telewizyjne i radiowe i specjalnie przygotowane krótkie informacyjne spoty dotyczące zdrowego stylu życia. Celem kampanii jest zmniejszenie liczby chorób oraz liczby zgonów spowodowanych chorobami układu krążenia. Około 50 proc. Polaków umiera z powodu chorób serca. Zdarzają się przypadki zgonów z powodu zawałów serca czy udaru mózgu nawet u osób trzydziesto- czy czterdziestoletnich. Chcemy poprzez zwiększenie poziomu wiedzy społeczeństwa, na temat - jak należy zapobiegać chorobom układu krążenia, te sytuacje wyeliminować.

Marta Ciosmak: Wobec tego proszę powiedzieć, w jaki sposób możemy zmniejszyć umieralność spowodowaną chorobami serca.

Prof. dr hab. med. Wojciech Drygas: Powinniśmy uważać na to, co jemy, zmniejszając ilość tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Bardzo ważna jest sprawa aktywności fizycznej. Każdy z nas powinien wykonywać więcej ruchów, więcej wysiłku fizycznego i to w sposób systematyczny. Następna, niezwykle istotna, kwestia badań kontrolnych. Kontrola ciśnienia tętniczego, kontrola poziomu cholesterolu, w pewnym wieku - poziomu cukru we krwi. To są najważniejsze rzeczy, które każdy z nas, właściwie niezależnie od wieku powinien czynić i to w sposób systematyczny.

Marta Ciosmak: Kampania ta trwa od 2003 roku. Proszę powiedzieć, jakie wymierne efekty przyniosła do tej pory.

Prof. dr hab. med. Wojciech Drygas: Na początku kampanii przeprowadziliśmy bardzo precyzyjne badania sondażowe, oceniające poziom wiedzy społeczeństwa. Chcemy te badania powtórzyć na zakończenie kampanii, a zatem pod koniec 2005 roku. Spodziewamy się, że uda nam się zwiększyć poziom wiedzy społeczeństwa i że uda nam się zachęcić, przynajmniej część Polaków, do zmiany stylu życia. Z pewnością możemy powiedzieć, że kampania wzbudziła zainteresowanie prasy, radia, telewizji. Jest wiele artykułów w codziennych gazetach, w tygodnikach, są liczne audycje telewizyjne i prasowe. W tej chwili można powiedzieć, że jest to znaczny sukces naszego programu.

Marta Ciosmak: Na łamach prasy pojawiły się doniesienia o cudownej pigułce Polypoll. Pigułka ta ma podobno pojawić się na rynku za 2-3 lata. Jak Pan to ocenia?

Prof. dr hab. med. Wojciech Drygas: Oceniam to bardzo sceptycznie. Zresztą ta brytyjska informacja wzbudziła również bardzo krytyczne reakcje ze strony środowiska naukowego. Wiele osób ma rozmaitego rodzaju wątpliwości, czy rzeczywiście będzie to skuteczny sposób walki z chorobami układu krążenia. Również bardzo ostro krytykowane jest to, że autorzy tej koncepcji zakładają, że każdy człowiek po przekroczenia pięćdziesiątego roku życia, bez konieczności przeprowadzenia dodatkowych badań, ma brać tabletkę złożona z pięciu składników, o których nie wiadomo, czy będą dobrze się ze sobą razem komponować. I wreszcie niewątpliwie mogą mieć one również działania uboczne. A zatem poczekajmy. Nie wierzmy za nadto w moc cudownej tabletki, a korzyści wynikające ze zdrowego stylu życia, z właściwego sposobu odżywiana, z aktywności fizycznej, na pewno nie zastąpi cudowna tabletka.

Marta Ciosmak: Dziękuję bardzo za rozmowę.

Prof. dr hab. med. Wojciech Drygas: Dziękuję bardzo.
Autor: Marta Ciosmak
Wprowadzony do archiwum: 2004-12-18